Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) satte igang flere prosjekter høsten 2020 der målet er å gjøre plan og byggesaksprosessen enklere. Prosjektene er basert på erfaringer fra prosjektet Fellestjenester Bygg.
Arbeidet med digitalisering av byggesaksprosessen var godt i gang i starten av 2020, og med regjeringens tiltakspakke etter covid-19 fikk prosjektene ekstra midler og mer aktivitet.
Se en film om Drømmescenario plandata
Offentlige plandata er viktig som underlag for byggesøknader. I gode digitale selvbetjeningsløsninger bør relevante plandata kunne hentes direkte inn i den enkelte søknad. I dag er plandata ofte ikke av tilstrekkelig kvalitet, og tilbys heller ikke i en form som støtter bruk i digitale verktøy. Fellestjenester PLAN retter seg mot denne problemstillingen. Pilotprosjektet har som formål å tilrettelegge for automatisk kontroll av reguleringsplanforslag før innsending til kommunene, etter modell av Fellestjenester BYGG.
Varsling om planoppstart ble lansert januar 2021. Det første varslet ble lansert av kommunal- og moderniseringsminister Nicolai Astup.
Arkitektum har vært med fra prosjektet startet i 2020 og har ansvar for kontroll og distribusjon .